Vžijte se na chvíli do role zájemce o koupi bytu. A protože nekupuji byt jako rohlíky ( každý den ) pečlivě si vybírám podle parametrů, které jsou pro mě důležité. Proto navštívím jeden z realitních serverů a zadám předem určené parametry do vyhledávání. Projíždím jednotlivé nabídky a zaujme mě jeden byt, nechám si ho tedy stranou jako případného kandidáta ke koupi a hledám dál, protože chci mít možnost kvalitního výběru – nekupuji přece rohlík. A ejhle, ta kuchyně na úvodní fotce je mi trošku povědomá… ano je to ten samý byt jako ten, který jsem si nechal stranou, jenže je tady úplně jiná cena… A tady ho vidím zase, cena je stejná jako u toho prvního, ale jsou úplně jiné údaje u dispozice bytu a výměra…
Ano tak přesně takto vidí Váš byt potenciální kupující v případě, kdy ho nabízí více realitních kanceláří. Většina vlastníků žije v domění, že spolupráce s více realitními kancelářemi je výhodou. Přece logicky více makléřů nemovitost nabídne více lidem a odvedou pro mě více práce, ale ve skutečnosti to tak vůbec není. Makléři ve většině případů tomuto typu spolupráce s vlastníky nevěnují maximální úsilí, což má vliv na kvalitu marketingu a tedy jednomu z nejdůležitějších aspektů zvýšení povědomí o prodeji nemovitosti. Logicky vzato makléř, který předpokládá ze zrelizované exkluzivní zakázky provizi ve výši například 90.000 Kč je ochoten vynaložit například 30% této částky do marketingu, protože očekává, že se mu tyto vynaložené prostředky při prodeji vrátí. Makléři, kteří prodávají naopak na bázi neexkluzivity toto většinou nebudou ochotni podstoupit a bit je zase a pouze vlastník.
V praxi je běžné, že cca 90% exkluzivních nabídek je prodáno do tří měsíců od zahájení prodeje. Ale je potřeba říct si to postatné ALE. Není exkluzivita, jako exluzivita. Před podpisem exkluzivní smlouvy vždy zvažte s jakou realitní kanceláří ji podepisujete ( podívejte se na reference klientů, realizované prodeje, povědomí o kanceláři ), rozeberte s makléřem marketingový plán prodeje a samozřejmě služby, která Vám daná realitní kancelář nabízí.
Před podpisem exkluzivní smlouvy si její obsah velmi důkladně prostudujte. Určitě by měla obsahovat rozsah služeb kanceláře a například již zmíněný marketingový plán prodeje. Dále si dejte pozor na podmínky trvání smlouvy ( nikdy nepodepisujte smlouvu na dobu neurčitou, běžná doba je 3 měsíce – pokud jste se službami realitní kanceláře spokojeni, můžete ji po této době opět prodloužit ) a případné sankce. Smlouva by měla být vyvážená, nikoliv pouze ve prospěch realitní kanceláře. Neměla by chybět nabídková cena nemovitosti a výše provize realitní kanceláře.